Wednesday, October 10, 2012

Matang dalam tindakan

Assalammualaikum.^


Manja atau Matang, aku lebih suka pilih orang yang berkelakuan matang. Kematangan itu sangat penting. Even nak keje pun majikan akan pilih orang yang matang. Tak kisah la dari segi percakapan ke, perbuatan ke, pemikiran ke, tak kisah asalkan matang. Manja bagi aku tak salah, tapi harus berpada-pada. Manja ni ada jenis-jenis dia. Ada yang semula jadi manja, ada yang buat-buat manja. Yang buat-buat manja ni paaaaalinggg aku tak suka. Bagi aku tu bukan manja tapi gedik.


Kematangan kita dapat kenal pasti melalui cara mereka melakukan tugasan. Orang yang matang akan buat sesuatu kerja tu secara profesional, abis-abis pun dia akan buat kerja tu tanpa banyak karenah. Orang yang manja ni pulak kita boleh tengok bila dorang buat keje.. alahai, merengeknya kemain.. keje tak lah susah sangat, tapi merengeknya lebih. Semua kerja dia kata susah.. cpt putus asa.

Tapi ada je orang tu memang manja, tapi bila buat kerja dia matang. Kan lebih bagus kalau mcm ni, tahu bila masanya nak gunakan kemanjaan  dan kematangan dia tu. Hei, ikut umur la.. budak bawah 17 tahun nak manja-manja boleh di terima lagi la kot.. tapi yg tua bangka ni apahal? Budak-budak pun jangan terlalu matang sangat, tak sesuai. Terlalu manja sangat sampai orang terasa nak lempang tak bagus, terlalu matang sampai orang bosan pun tak bagus jugak. So, pandai-pandai la.

3 comments:

Yana Aina said...

matang lh penting dlm kehidupan. manja blakang cite. heheh

miz ruha said...

harus jadi matang~~

Aimi Syahirah said...

Salam. Wah your blog sgt menarik & ohsem! =) Jom join.. http://www.aimisyahirah.com/2012/09/segmen-cik-misya-nak-follow.html