Saturday, January 25, 2014

Betullah orang kata...



Lepas makan malam tu.. gigi aku rasa berdenyut-denyut.. tak pasti bahagian bawah atau atas.. tapi seksanya, Allah je yang tahu.. Berguling-guling atas katil tahan sakit.. Nak menangis rasanya, padahal aku jenis yg tahan sakit.

Pagi tu nekad, amik time-off gi klinik nak cek gigi.. doktor kata gigi garham berlubang dalam sangat. Ye, aku tau gigi tu dah berlubang. Sebelum ni gigi tu bertampal, tapi ntah macam mana tampalan dia tu dah tertanggal. So, aku biarkan je la. Dokter bagi cadangan suruh cabut. Ala, sayang pulak nak cabut. Yelah, gigi tunggal tu. Kalau cabut kuranglah gigi aku ek.




Ok, doktor suh datang lagi nanti bila-bila untuk cabut.. dia bagi ubat tahan sakit sepapan. Tak menyempat seminggu, ubat pun tak abis lagi aku makan terus datang lagi klinik esoknya. 

" Dah seminggu dah" dokter tu tanya.
" Belum. Baru semalam saya datang " selamba.
" La.. kena abiskan ubat dulu "
" Sakit sangat la doktor" Lantak.
" Ok, kita tengok dulu camne, kalau lepas bius sakit, kita stop " Aku doa, jangan la sakit.
" Sakit sikit ni ye" sambil cucuk bagi ubat bius.
" Aaawwww "  Tu je yang mampu aku kata. Sakit.
" Dah kebas dah "
" Camne rasa kebas ek "
" Tak pernah cabut gigi ke ? " tanya nurse.
" Dah lama tak cabut gigi " Lupa.
" Ada rasa-rasa macam besar " Dia kata. Aku rasa. Aku angguk.

Maka berlakulah proses mengoyang, mencungkil, menarik, memulas dan sebagainya.. kurang lima minit selamatlah gigi tersebut di tarik keluar dari 'socket' dia. Tak rasa apa-apa pun. Alhamdullilah, selesai. Kini saya bebas dari sakit gigi. Tapi dalam-dalam lega tu, ada jugak rasa risau. Aku mintak MC ari tu. Kerisauan aku tu tak sia-sia sebab kecoh satu office bercerita pasal aku cabut gigi. Siot. 

Teringat pulak aku, masa time adik aku kecik. Dia kena cabut gigi. Tapi dia ni jenis takut nak cabut gigi. Sakit katanya. Segala janji-janji manis diberikan. Konon nak bagi hadiah le kalau dia cabut gigi tu. Kesian doktor tu. Abis semuanya di bodoh-bodohkan. Ada ke boleh menjerit-jerit cakap bodoh, bodoh, bodoh kat doktor tu. Gelak-gelak la doktor tu kan. Agaknya cerita adik aku ni abis dorang jadikan modal cerita kat orang lain.

Tapi betullah kata orang, sakit gigi ni lah sakit yang paling sakit.



1 comment:

Anasyg said...

hai ms nuna. :) kalau ada masa jenguklh ke blog. baca entr6 pasal gigi : Oral :)